Sunday 18 August 2013

Blogging om Peru

I dag har jeg opprettet min første blogg. Har ennå ikke bestemt om jeg skal skrive på norsk eller engelsk, men det blir nok mest engelsk etterhvert + noe oversatt til spansk for mine peruanske venner. Først og fremst planlegger jeg å blogge fra Peru, der jeg skal gjøre feltarbeid i flere landsbyer langs et vassdrag i det sørlige Andes. Reiser i annen halvdel av oktober og må kjøpe billett snart. Jeg gleder meg til å komme tilbake til Peru, til å se gamle venner og se hva som har endra seg siden sist. Gleder meg til å snakke med folk, spise god mat (ceviche på kysten og marsvin i fjellet), gå turer i fjell og daler, danse huayno. Jeg var i Peru for første gang i 1995, da jeg var bare nitten år. Siden den gang har jeg vært tilbake mange ganger, både på feltarbeid og ferie. I perioden 2001 til 2008 var jeg på flere feltarbeid (tilsammen ca 25 måneder) i en bydel (pueblo joven) i Cusco. I 2011 var jeg tilknyttet et forskningsprosjekt ved Københavns universitet som handlet om klimaendring og vannforvaltning i Colca-dalen i Sør-Peru. Nå har jeg en post.doc-stilling ved forskningsprosjektet Overheating ved Universitetet i Oslo, og skal tilbake til Colca-dalen for å forske på sammenhengene mellom miljø, økonomi og kultur.

No comments:

Post a Comment