https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16327/AstridxStensrudsxhovedoppgave.pdf?sequence=1
Her er sammendraget jeg skrev den gangen for ni år siden:
Fattige kvinner i Peru kjemper
en hard kamp for å komme seg fram i livet. Denne oppgaven handler om kvinner i
en bydel i Cusco, som benytter seg av ulike strategier, både individuelle og
kollektive, formelle og uformelle, for å bedre levekårene for sine familier.
Gatesalg i uformell sektor, bygging av sosiale nettverk og organisering i
statlige hjelpeprogram som felleskjøkken, er eksempler på slike strategier.
Gjennom å knytte sammen de to analytiske nivåene "struktur" og
"aktør", samt kombinere et maktperspektiv med meningsaspekter, og går
jeg inn for å vise den sosiale og kulturelle kompleksiteten i kvinnenes
livsverden. Dette knyttes til strukturene klasse, etnisitet og kjønn, som
legger grunnlaget for sosial differensiering. Kvinnenes sosiale posisjon viser
tvetydigheten mellom klasse og etnisitet, mellom det rurale og urbane, og den
komplekse relasjonen mellom kjønn som det konstrueres og kjønn som det leves
ut. Med utgangspunkt i bydelens felleskjøkken analyseres det asymmetriske
maktforholdet mellom kvinnene på grasrota og den statlige institusjonen PRONAA.
Statlig paternalisme og kontroll møtes med motstand fra kvinnenes side. De
forhandler om makt og krever respekt og autonomi. Dette analyseres i lys av
interface, definert som møter mellom ulike livsverdener og kunnskapsfelt. Kvinnenes
håp for framtiden er knyttet til mulighetene til å få arbeid, og politikernes
tiltak for å redusere den store arbeidsledigheten. Da regjeringen lanserte et
sysselsettingsprogram, ble det opprettet komiteer for kvinner i flere fattige
bydeler. Formålet var å søke om støtte til prosjekter. Relasjonene mellom
kvinnene på grasrota og sentralstyremedlemmene i regjeringspartiets
kvinnekomité i Cusco, analyseres med fokus på sosiale grenser, symbolsk makt,
forhandling mellom ulike livsverdener og handling (agency). Hegemoni analyseres
som en dynamisk prosess, der konflikt, maktutøvelse, hverdagens motstand og
politisk handling skjer innen felles referanserammer. Makt og hegemoni
reproduseres, samtidig som kollektiv handling viser spirer til endring i bevissthet
og politisk handling hos kvinnene.
No comments:
Post a Comment